Terve suu on hyvinvoinnin perusta

Julkaistu 01.07.21

Suu ja hampaat kertovat paljon kehomme terveydentilasta.

Tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että kehon yleisterveys vaikuttaa voimakkaasti myös suun terveyteen. On siis erittäin tärkeää tarkastella hampaita aina osana muuta elimistöämme. Suun kunto paljastaa paljon muun kehon terveydestä ja sairauksista.

Kiinalainen lääketiede tarkastelee sairauksia koko kehon näkökulmasta. Suun ja muun kehon vuorovaikutus tunnettiin Kiinassa jo 4000 vuotta sitten. Myös luonnonlääketieteen mukaisesti toimivat hammaslääkärit huomioivat potilaansa kokonaisvaltaisesti. 

Terveet hampaat, terve elimistö.

Suu ja hampaat vaikuttavat terveyteemme enemmän kuin tähän asti on ajateltu.

Suun alueen kunto heijastuu koko elimistöön. Samoin kehon yleissairaudet voivat vaikuttaa suun terveyteen. Jos suuontelossa on tulehduksia (kiinnityskudos, vieruskudos, leukaluu), bakteerit voivat kulkeutua verenkierron kautta etäisimmillekin kehon alueille. Tällä tavalla ne saattavat pahentaa jo olemassa olevia sairauksia. Vastaavasti aineenvaihduntasairaudet kuten diabetes voivat puolestaan altistaa ientulehduksille (parondontiitti). Tieteellisissä tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että tehokkaalla parondontiittihoidolla on myönteisiä vaikutuksia diabeetikoille.

Vahvista hammaskiilteen vastustuskykyä.

Mineraalipitoinen hammaskiille suojaa hampaan pintaa ja lisää sen vastustuskykyä.

Hammaskiille on elimistömme kovinta ainesta. Kiillettä muodostavat yhdisteet koostuvat pääosin kalsiumista ja fosforista, jotka ovat kuitenkin hyvin herkkiä hapoille. Suun luonnollinen bakteerikanta hajottaa ruoassa ja juomissa olevan (piilo)sokerin ja muodostaa happoja. Tämä happohyökkäys vahingoittaa hammaskiillettä ja liuottaa sen arvokkaita mineraaleja. Riittävä syljen eritys neutralisoi happoja. Sylki puhdistaa suuontelon ja sen sisältämät kivennäisaineet vahvistavat hammaskiillettä (remineralisaatio). Sopiva ruokavalio ja hyvä suuhygienia tukevat luonnollista remineralisaatiorytmiä.

Oikeat ravitsemustavat pitävät hampaat terveinä.

Ravintoaineet voivat edistää, mutta myös vahingoittaa terveyttämme.

Valkuaista sisältävät, vähärasvaiset ja -happoiset ruoka-aineet kuten linssit, pavut, vähärasvainen liha ja kala edistävät suunterveyttä. Myös juusto on hyväksi hampaille, sillä sen sisältämät kalsium ja fosfori yhdessä kaseiinin (maidon proteiinin) kanssa vahvistavat hammaskiillettä. Lisäksi on hyvä juoda runsaasti, ennen kaikkea hiilihapotonta vettä ja makeuttamatonta vihreää tai mustaa teetä. Syljen ohella myös nämä juomat huuhtovat suuta. Makeat, happamat ja tahmeat herkut, virvoitusjuomat ja vehnäjauhoista saatavat hiilihydraatit ovat vahingollisia. Jo suuontelossa niistä muodostuu happoja, jotka vaurioittavat hammaskiillettä ja suun mikrobiflooraa.